Siapakah Samiyyah?
Kenapa Samiyyah?
Dimana Samiyyah?
Tak kenal maka tak
cinta..........
PENEMPATAN
AWAL ORANG-ORANG SAMIYYAH
Ahli bahasa Arab
berpendapat bahawa unsur-unsur yang terdapat dalam bahasa Arab itu banyak
menyerupai rumpun bahasa Semit seperti bahasa Aramaik, Kanaanit dan lainnya,
namun sebenarnya ia amar sukar untuk dianalisis dan ditentukan secara tepat.
Kesukaran ini disebabkan penempatan yang terawal bagi orang-orang Samiyyah
masih menjadi perbincangan hangat di kalangan ahli sejarah dan tidak dapat
dipastikan dengan tepat hingga ke hari ini. Kebanyakan pengkaji bahasa Arab
percaya bahawa orang-orang Samiyyah pemah menetap di semenanjung Arab. Namun pengkaji-pengkaji bahasa Arab telah berselisih
faham mengenai penempatan awal orang-orang Samiyyah. Di bawah ini, disenaraikan
huraian antara pandangan ahli-ahli sejarawi Arab mengenai penempatan awal orang-orang
Samiyyah dan mereka telah membahagikan penempatan tersebut kepada tujuh kawasan
berikut:
a. Penempatan awal bagi
orang-orang Samiyyah adalah di tenggara semenanjung Arab, iaitu di negara
Yaman. Pendapat ini disokong oleh kedua-dua orang sarjana terkemuka, iaitu
Ernest Renan dari Perancis dan Brockelmenn dari Jerman yang sama-sama
berpendapat bahawa penempatan awal bagi orang-orang Samiyyah ialah di tenggara
semenanjung Arab (Ali Abdul Wahid Wafiy) .
b. Penempatan awal bagi
orang-orang Samiyyah adalah di semenanjung Arab. Pendapat inilah yang paling
tepat dan logik walaupun telah diketahui umum bahawa sejarah negara Arab agak
lewat diketahui berbanding sejarah ketamadunan rumpun-rumpun bahasa Semit yang
lain. Pendapat ini telah diutarakan pada tahun 1901 setelah menemui beberapa
penemuan sejarah di negara aI-Sus (Hana al-Fakhuriy 1985).
c. Pendapat ketiga
berpendapat bahawa penempatan awal bagi orang-orang Samiyyah ialah di selatan
negara Iraq (Imil Badi' Ya'qub). Pendapat ini telah disokong oleh Juwaidiy
seorang profesor Linguistik Arab yang berpendapat bahawa penempatan awal bagi
penduduk Samiyyah ialah di negara Iraq (Tawfiq Muhd. Syahin). Jika diteliti
dari beberapa contoh perkataan yang terdapat di dalam bahasa Semit, ia
menunjukkan bahawa terdapat beberapa contoh perkataan dalam bahasa ini yang
mempunyai unsur-unsur pembangunan, kesuburan tanaman dan ternakan (Imil Badi'
Ya'qub). Iraq suatu masa dahulu merupakan sebuah penempatan yang subur dengan
pembangunan yang membanggakan. Tetapi Nolendka berpendapat bahawa bukti yang
terdapat pada beberapa perkataan yang mempunyai makna yang berkaitandengan alam
semula jadi yang terdapat dinegara Iraq itu tidak boleh dijadikan satualasan
atau bukti yang kukuh. Ini keranaterdapat banyak perkataan yang lain dalam
rumpun bahasa Semit yang tidak dikaitkan dengan alam semula jadi negara Iraq.
d. Pendapat keempat
pula berpendapat bahawa negara Kan'an di Syria adalah penempatan awal bagi
orang-orang Samiyyah. Mereka mengatakan bahawa orang-orang Samiyyah ini telah
menduduki bumi Syria sejak berkurun-kurun lama dahulu.
e. Nolendka, seorang
pengkaji bahasa pula berpendapat bahawa penempatan awal bagi orang-orang
Samiyyah ialah di Arminiyyah. Penempatan mereka ini terletak di pertengahan
benua Asia (Syawqiy Daif 1988). Ini kerana di Arminiyyah terdapat sebuah
banjaran yang bernama Ararat dan di banjaran inilah kapal Nabi Nuh a.s telah
berlabuh sewaktu berlaku taufan pada beberapa abad yang lampau (Imil Badi'
Ya'qub). Selain itu, bumi Arminiyyah ini juga terletak berdekatan dengan
sempadan negara Kurdistan (Muhammad al-Antaki).
f. Sebahagian yang lain
berpendapat bahawa penempatan awal bagi orang-orang Samiyyah ialah di negara
Habasyi atau di utara benua Mrika (Imil Badi' Ya'qub 1986) dan negara Somalia
(Syawqiy Daif 1988). Ini memandangkan terdapat pertalian yang kuat antara
bahasa Semit dengan rumpun bahasa Rausa (Imil Badi' Ya'qub).
g. Font Cremer
berpandangan bahawa penempatan awal orang-orang Samiyyah ialah di Babylon. Ini
kerana terdapat beberapa kosa kata bahasa orang-orang Babylon yang berkaitan
dengan pertanian yang menyerupai bahasa Semit. Guidy, seorang sarjana Jerman
juga menyokong pandangan yang diutarakan oleh Font Cremer. Namun pendapat Guidi
berbeza sedikit dengan pendapat Font Cremer. Beliau menyatakan persamaan antara
bahasa Babylonia dan Semit bukan sahaja dari sudut pertanian sebagaimana yang
didakwa oleh Font Cremer, bahkan ianya mempunyai persamaan dari sudut
pembangunan, nama-nama haiwan dan beberapa kosa kata yang berkaitan dengan
tumbuh-tumbuhan dan alam semula jadi (Qawwad 'Ali 1968).
Dari
pandangan-pandangan yang diutarakan di atas, dapatlah dikesimpulakan bahawa walaupun
ahli-ahli sejarawi Arab berselisih pendapat mengenai penempatan awal orang-orang
Samiyyah di pelbagai kawasan, namun pandangan mereka masih
berkisar di sekitar semenanjung tanah Arab. Kebanyakan ahli bahasa Arab juga
percaya bahawa penempatan awal orang-orang Samiyyah adalah di semenanjung Arab.
Dari kawasan inilah, orangorang Arab telah berpindah ke kawasan lain. Lni kerana
tanah semenanjung Arab sebagaimana yang diketahui dipenuhi dengan padang-padang
pasir yang kering kontang. Oleh itu, mereka yang tinggal di semenanjung Arab
ini sering berpindah demi mencari satu kawasan yang lebih subur terutamanya
wadi atau oasis. lnilah juga sifat orang Samiyyah yang sering berpindah dari satu
kawasan ke kawasan yang lain.
No comments:
Post a Comment