Sunday, 15 June 2014

Sejarah Bahasa Arab (Siri 4)

BAHASA TERAWAL ORANG SAMIYYAH
Para penyelidik bukan sahaja berselisih pendapat mengenai penempatan terawal bagi orang-orang Samiyyah seperti yang telah dibincangkan sebelum ini, malah mereka juga berselisih pandangan dalam menentukan bahasa terawal yang dituturkan oleh orang Samiyyah. Tiga pandangan utama sarjana bahasa mengenai bahasa terawal bagi orang Samiyyah ialah: 

i. Setengah penyelidik berpendapat bahawa bahasa terawal yang dituturkan oleh orang Samiyyah ialah bahasa lbri. lni kerana bahasa lbri di anggap sebagai bahasa yang terawal bagi bahasa-bahasa dunia (Rajiy Akmal 1972). Pendapat ini sebenarnya telah diutarakan oleh orang-orang Yahudi yang mendapat sokongan dari ahli bahasa dan pengkaji etimologi Arab (lmil Badi' Ya'qub 1986).

ii. Sebahagian ahli bahasa Arab berpendapat bahawa bahasa terawal yang dituturkan oleh orang Samiyyah ialah bahasa Arab Kuno (al' arabiyyah al-qadimah). Antara ahli bahasa terkemuka yang bersetuju dengan pandangan ini ialah Olshausen, seorang sarjana lnggeris. Namun begitu, pandangan ini telah mendapat tentangan dan kritikan hebat terutamanya di kalangan beberapa pengkaji bahasa di Barat. Seorang orientalis barat mengatakan bahawa orang Samiyyah itu tinggal dan menetap di pelbagai tempat dan kawasan. Mustahil mereka bertutur dalam satu bahasa, iaitu bahasa Arab. Ali Abd Wahid Wafi berpendapat adalah tidak mustahil orang-orang Samiyyah bertutur dalam satu bahasa walaupun mereka sering berpindah-randah. lni kerana, mereka berpindah ke kawasan yang baru yang masih di dalam lingkungan semenanjung tanah Arab. Oleh itu sudah tentulah bahasa yang digunakan untuk berkomunikasi masih tidak berubah. Ahmad Muhd. Qaddur menyatakan bahawa terdapat persamaan ciri-ciri bahasa yang dituturkan oleh orang Samiyyah dengan bahasa Arab Kuno (al- 'arabiyyah alqadimah) seperti berikut:
a. Terdapat persamaan dari sudut fonetik antara bahasa pertuturan orang Samiyyah dengan bahasa Arab. Lni kerana bahasa Samiyyah menekankan bunyi huruf yang keluar dari rongga halkum seperti (al- 'ain, al-ghain, al-ha', al-ha' dan al-hamzah). Huruf-huruf ini juga terdapat dalam bahasa Arab.
b. Terdapat bunyi huruf yang tebal dalam bahasa Semit iaitu al-sad (ص), al-dad (ض), al-ta'(ط) dan al-za' (ظ). Huruf-huruf tebal ini juga terdapat dalam bahasa Arab.
c. Bahasa Semit merujuk kepada asal perkataan 3 huruf (thulathiy). Sistem ini juga terdapat dalam bahasa Arab yang menekankan kata kerja itu dari 3 huruf.
d. Bahasa Semit menekankan sistem infleksi (i 'rab) sarna ada dengan ai-raJa: al-nasab dan al-jarr. Sistern infleksi ini juga banyak ditekankan dalam kaedah bahasa Arab (Ahmad Muhammad Qaddur 1993).

iii. Pendapat ketiga pula berpandangan bahawa bahawa bahasa Assyuria dan Babylonia adalah bahasa terawal yang dituturkan oleh orang Samiyyah. Pendapat ini telah dikritik oleh ahli bahasa dan filologi Arab yang berpendapat bahawa walaupun terdapat beberapa perkataan yang sarna antara bahasa Semit dan bahasa Assyuria atau Babylonia, namun ia tidak begitu ketara dan hanya terdapat pada beberapa contoh perkataan sahaja dan ia tidaklah boleh dijadikan hipotesis yang kukuh pada mengatakan bahasa Assyuria dan Babylonia merupakan bahasa terawal yang dituturkan oleh orang Samiyyah.


Daripada beberapa pandangan yang diutarakan di atas, dapatlah disimpulkan bahawa bahasa terawal yang digunakan oleh orang-orang Samiyyah adalah bahasa Arab Kuno. Ini memandangkan bahawa penempatan yang terawal bagi orang-orang Samiyyah adalah di semenanjung Arab yang kebanyakannya berasal dati Yaman. Dari Yaman inilah orang-orang Samiyyah berpecah ke beberapa negara yang lain seperti Iraq, Mesir, Syam dan selainnya. Ini ditambah lagi dengan pandangan beberapa orang ahli filologi Arab seperti Imil Badi' Ya'qub, Ali Abd al-Wahid Wafiy, Ahmad Muhd Qaddur dan beberapa orang orientalis yang lain berpandangan bahawa bahasa terawal yang dituturkan oleh orang-orang Samiyyah adalah bahasa Arab (bahasa Arab kuno).

No comments:

Post a Comment